Project Tazez – een klein begin

3 augustus 2022

Eigenlijk is er nog niet voldoende geld opgehaald om echt te kunnen beginnen met hulpproject Tazaz. Maar om de moed er een beetje in te houden bij de vrijwilligers en de mensen die hulp nodig hebben zijn we begonnen met het aanpakken van een huis in de wijk Ballad Qadeemah in Aqaba. Dit is een wijk in de oude kern van de stad, achter Samak street (de straat waar vis verkocht wordt) en verscholen achter de hotels die de wijk aan het oog van de straat onttrekken.
In een wirwar van straatjes staan hier onderkomens gebouwd met alles wat maar voorhanden is. Vaak is er een klein frame wat ooit een keer uit steen is opgetrokken en wat verder ‘dicht’ is gemaakt met pallets, plastic, doeken… Je kunt het zo gek niet bedenken of het heeft een functie gekregen om een ‘huis’ compleet te maken of het dak omhoog te houden. Dit zorgt vaak voor onveilige situaties: daken die op elk moment kunnen instorten, electriciteitdraden die bloot liggen, enz.
Veel huizen zijn zo lek als een mandje. Gelukkig regent het niet vaak hier, maar als het regent drijft de huisraad weg.

Liever waren we met een aantal huizen tegelijk begonnen, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben op het moment.
Hopelijk kunnen we nog een paar sponsors vinden die ons willen helpen, de vrijwilligers zijn er in elk geval klaar voor.